“Het was voor de inzet van Tessa best warrig, nu niet meer" SMO Breda zet Tessa in bij dak- en thuislozen

Esmahan Talan
September 9, 2021

SMO Breda werkt samen met (dreigend) dak- en/of thuislozen naar een zo volwaardig mogelijk burgerschap, zodat iedereen kan meedoen aansluitend op iemands mogelijkheden. SMO Breda ondersteunt mensen hierbij op meerdere manieren en is gestart met de inzet van zorgrobot Tessa als hulpmiddel. Daan en Nils zijn één van de eerste gebruikers en delen samen hun ervaring.

Als ex-verslaafde heeft Daan (46) moeite met het onthouden van bepaalde dingen, zoals zijn medicatie inname of zijn dag-nacht ritme. Tessa helpt hem hier nu bij. Tessa geeft tijdens de hele dag meldingen en herinneringen door berichten en simpele gesprekken uit te spreken.

Daan vertelt dat voordat hij Tessa had, hij best chaotisch was en minder rust had in zijn hoofd. Hij miste structuur. “Tessa heeft me structuur gegeven en ik doe nu veel meer dingen op tijd, zoals het innemen van mijn medicijnen. Ik heb nu ook een vast slaapritme, eerst had ik dat niet. Iedere ochtend maakt Tessa me wakker en dan begint mijn dag ook meteen. Het was voor de inzet van Tessa best warrig, nu niet meer. Ik zie nu dat ik die structuur die Tessa geeft echt nodig heb”, vertelt Daan.

Foto:Daan, cliënt van SMO Breda, samen met zorgrobot Tessa
“Je zou kunnen denken dat dit allemaal ook gewoon via een app gedaan zou kunnen worden, maar Tessa werkt voor Daan veel beter”

Nils Berkers is de mentor van Daan en beheert de app van Tessa. Hij vertelt dat ze voorheen, voordat Tessa werd ingezet, samen veel gesprekken hadden over hoe ze het vergeten van belangrijke momenten moesten aanpakken en structuur konden brengen.

“Sinds Tessa bij Daan thuis staat gaat dat vergeten van momenten en actief zijn veel beter. Je zou kunnen denken dat dit allemaal ook gewoon alleen via een app gedaan zou kunnen worden, maar Tessa werkt net iets anders en beter. De cliënt ziet namelijk ook iets bij Tessa. Het is een handige, maar ook leuke toevoeging, het blijkt eigenlijk gewoon heel nuttig te zijn”. Nils vult aan; “Het helpt nu direct, en Daan is tevreden. En ik zie dat Daan er in het algemeen ook alerter van wordt. Zo vind ik Tessa een zeer goede interventie”

Foto: Nils Berkers, mentor bij SMO Breda, samen met zorgrobot Tessa
“Ik vergeet nu minder, ook de dingen die Tessa niet zegt. Door die structuur ben ik veel alerter geworden”

Daan vertelde dat hij best chaotisch was voordat Tessa bij hem werd ingezet. “Voorheen ging ik altijd snel uit huis. Ik vergat regelmatig mijn sleutels thuis of op de deur. Dit heeft me veel geld gekost, omdat ik de deur steeds moest laten openmaken”, vertelt Daan lachend. “Ik vergeet nu minder, ook de dingen die Tessa niet zegt. Door die structuur ben ik echt veel alerter geworden. Ik kijk nu eerst alles na voordat ik uit huis ga, zoals sleutel controle. Het zijn de dingen die er niet inzitten, maar wel bij komen. Ik wil nu ook graag afvallen, met de hulp van Tessa. Ik wil meer wandelen, op vaste tijden. Het is echt zo een fijn hulpmiddel en ik zit nog maar in een proeffase. Ik zal het dus nog zeker voor andere noodzakelijke dingen gebruiken”, aldus Daan over Tessa. Hij voegt ook toe dat als hij op een dag zal moeten verhuizen, hij Tessa zeker wil meenemen als dat mogelijk is.

Foto: Tessa bij Daan thuis
Download het interview
Vragen of wil je contact hierover?