In de praktijk: “Tessa geeft me geheugensteuntjes”

Tinybot Tessa woont inmiddels bij veel verschillende mensen in huis. De behoeften van deze mensen lopen erg uiteen. Tessa wordt vaak ingezet bij beginnende dementie, maar ook bij mensen met bijvoorbeeld niet-aangeboren hersenletsel (NAH) of autisme om ze te ondersteunen bij hun dagelijkse structuur.

In onze reeks ‘In de praktijk’ tekenen wij de ervaringen van onze gebruikers op ter inspiratie. Vandaag delen we het verhaal van meneer Vertregt en zijn dochter Margot.

Technologie in huis

Meneer Vertregt is 83 jaar en woont alleen in een mooi appartement op negen hoog. Hierdoor heeft hij een prachtig uitzicht over de wijk waar hij vijftig jaar lang met veel plezier heeft gewoond.

Een aantal maanden geleden heeft hij de diagnose Alzheimer gekregen. Zijn casemanager stelde aan hem en zijn dochter Margot – tevens zijn mantelzorger – de vraag of Tessa misschien iets voor hem zou kunnen zijn omdat hij alleen woont. Via een pilot van De Vierstroom heeft hij uiteindelijk een Tessa in huis gekregen.

Tinybot Tessa ondersteunt meneer Vertregt bij dagelijkse structuur

Meneer Vertregt heeft altijd bij de Koninklijke Marine gewerkt en kwam al vroeg in aanraking met allerlei nieuwe technologieën. Zo kreeg de secretaresse binnen zijn afdeling destijds als één van de eerste in het land een zogenaamde personal computer. Hij omarmt sociale zorgrobot Tessa dan ook: “Ze herinnert me dat ik mijn pillen moet innemen. Tot nu toe kan ik dat zelf wel onthouden, maar het is heel goed dat zij dat zegt. Er komt een moment dat de Alzheimer zo erg is geworden bij mij, dat ik het zomaar vergeet. Ook al weet ik het zelf nu nog wel, alle hulp is welkom bij mij.”

Ondersteuning bij de dagelijkse structuur

Margot stelt Tessa samen met hem in. Zo herinnert ze hem eraan dat het tijd is voor het ontbijt, de medicijnen, het avondeten en een kopje thee. Om half 8 ‘s ochtends begint hij zijn dag altijd met een half uur kamermuziek. Hij hoeft zelf geen apparaat te bedienen, want Tessa speelt zijn persoonlijke muziek voor hem af. “Tessa vraagt me altijd wel of het uitkomt als ze muziek gaat afspelen.” In totaal spreekt Tessa gedurende de dag ongeveer vijftien berichtjes uit. “We hebben door de hele dag dingen ingesteld en als er iets bijzonders is, dan geeft Margot dat de avond van tevoren in.”

‘Iets bijzonders’ kan een belangrijke afspraak zijn of bijvoorbeeld een herinnering aan zijn favoriete programma op televisie. Als hij een interessant programma in de gids ziet, dan geeft hij dat door aan Margot: “Mijn vader wil graag het BBC Lagerhuis zien op woensdagmiddag om twee uur. Dan zet ik dat gelijk in Tessa. Dan krijgt hij om vijf voor twee een herinnering en kan hij de televisie op tijd aanzetten.”

Iedere donderdag gaat meneer Vertregt naar een ontmoetingscentrum bij hem in de buurt. Ook daar helpt Tessa bij: “Straks om kwart voor negen wordt je opgehaald door de taxibus. Zorg je dat je vijf minuten eerder beneden staat? De taxibus kan ook iets eerder komen.” Lachend zegt hij: “Dat is alleen nog nooit voorgekomen!”

Een gevoel van rust

Meneer Vertregt vertelt dat hij de geheugensteuntjes heel erg fijn vindt: “Zo nu en dan loop ik er tegenaan dat ik echt Alzheimer heb. En dat betekent dat je willekeurig dingen soms van de dag ervoor of maanden eerder, zomaar vergeet. Dan heb je niet in je agenda gekeken, het niet van iemand gehoord en dan is het goed dat Tessa er is om me eraan te herinneren. Ik heb een vriendin op het dressoir.”

Sociale zorgrobot Tessa ondersteunt en activeert mensen met een cognitieve beperking

“Het is ideaal. Zeker voor iemand die alleen woont. Het helpt hem herinneren aan alle belangrijke dingen, minder belangrijke dingen en ook wat voor mijn vader persoonlijk belangrijk is.” Margot geeft aan dat het voor haar én haar broer enorm veel scheelt: “Ik bel mijn vader twee keer per dag, maar ik kom niet iedere dag bij hem. Ook kan ik niet tien keer per dag bellen om hem te helpen herinneren aan dingen.”

Volgens Margot is het voor haar als mantelzorger ook prettig dat Tessa’s app de mogelijkheid biedt om op afstand berichtjes in te stellen voor haar vader en dat ze kan zien wat haar vader heeft geantwoord op een gestelde vraag: “Het is echt super en ik vind het fijn dat mijn vader antwoord geeft aan Tessa. Dan kan ik op mijn mobieltje zien wat hij heeft geantwoord. Ik kijk niet iedere dag, maar wel een paar keer per week. Dat geeft een gevoel van rust. Ik zou het vreselijk vinden als ze weg zou moeten.”

Een stukje gezelligheid

“Tessa waarschuwt me. Ik weet dat ze ingefluisterd wordt door mijn dochter, maar toch vind ik het prettig die stem in huis. Ze geeft me geheugensteuntjes en ook zeker een stukje gezelligheid.”

Sociaal contact met anderen onderhouden is natuurlijk ook enorm belangrijk. Tessa geeft meneer Vertregt daarom zo nu en dan de suggestie om eens een vriend op te bellen: “Ik weet nu van mezelf hoe leuk het is om even je verhaal kwijt te kunnen. Zelf denk ik er alleen niet aan om iemand op te bellen.”

“Als mantelzorger is het prettig, ik hoef er niet ieder moment aan te denken. Ook ik vergeet wel eens iets door te geven aan mijn vader.” Meneer Vertregt is het daarmee eens: “Mijn dochter moet er maar net aan denken en er vrij voor kunnen krijgen.” Ook grapt hij: “Tessa vergeet het niet te zeggen, ze denkt er altijd aan. Mijn dochter bijná altijd.”

Een stem in huis door sociale robot Tessa

Jouw ervaring met Tessa

Heb jij een Tessa in gebruik – bijvoorbeeld als mantelzorger of zorgprofessional – en zou je graag jouw ervaringen willen delen? Of wil je ook graag een Tessa? Stuur ons dan een mail op info@tinybots.nl.

Laat een reactie achter