In de praktijk: “Tessa is een aanwinst voor mij”

Tinybot Tessa woont inmiddels bij veel verschillende mensen in huis. De behoeften van deze mensen lopen erg uiteen. Tessa wordt vaak ingezet bij beginnende dementie, maar ook bij mensen met bijvoorbeeld niet-aangeboren hersenletsel (NAH) of autisme om ze te ondersteunen bij hun dagelijkse structuur.

In onze reeks ‘In de praktijk’ tekenen wij de ervaringen van onze gebruikers op ter inspiratie. Mevrouw Boot (74) woont intramuraal op een gesloten afdeling samen met haar kat Daisy. Haar dochter Simone is haar mantelzorger.

Even wennen zo’n robot

Tessa staat nu zeven weken bij mevrouw Boot op haar kamer dankzij de pilot binnen het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.  Het doel van de pilot is om te onderzoeken hoe zorgrobot Tessa werknemers die ook mantelzorger zijn kan ondersteunen. Zes medewerkers van VWS met zorgtaken experimenteren een jaar lang met Tessa.

De beginperiode was voor iedereen behoorlijk wennen. Mevrouw Boot wist niet goed wat ze moest doen met Tessa waardoor ze veel aanspraak deed op de zorg en op Simone met allerlei vragen. Ondanks de toename in contactmomenten, gaf de zorg aan dat ze toch zagen dat mevrouw Boot luisterde naar Tessa.

“Ze dacht dat ze meer zelf moest doen. In het begin sprak Tessa weinig berichtjes uit waardoor ze dacht dat ze het niet deed.” De familie besloot om het nog even de tijd te geven. Nu is mevrouw Boot enorm blij met sociale robot Tessa: “Ik ben aan Tessa gewend. Ze zit in mijn systeem. Ik vind het zo fijn dat ze me helpt herinneren.”

Tinybot Tessa woont intramuraal bij mw Boot

Verbeterde dagindeling

Ook Simone ziet hoe haar moeder reageert op Tessa en hoe haar dagindeling is verbeterd. Waar ze voorheen om half zeven ’s avonds al op bed ging liggen en daardoor ’s nachts niet sliep, gaat ze nu ’s avonds naar de huiskamer. “Na het avondeten zegt Tessa dat ze wakker moet blijven en even koffie kan gaan drinken in de huiskamer. Dat doet ze dan ook. Ze is nu echt actiever.”

Ze komt veel meer in contact met andere mensen en ook merkt Simone dat haar moeder veel rustiger is sinds ze helemaal aan Tessa is gewend. Daarnaast is ze minder afhankelijk van de zorgmomenten en heeft ze zelf meer controle over haar dag, omdat Tessa er altijd is.

“Mijn moeder kan niet meer zo goed klokkijken en heeft minder besef van tijd, dus het is erg fijn dat Tessa gedurende de dag zegt hoe laat het is. Het is moeilijk als je de hele dag zonder tijdsbesef bent. Wanneer ga je dan in beweging komen? Daar helpt Tessa haar bij.”

Tessa helpt mevrouw Boot ook met haar dag- en nachtritme. Zo laat Tessa ’s ochtends weten dat het tijd is om op te staan zodat ze rustig wakker kan worden en zich kan gaan aankleden. Op deze manier blijft ze niet te lang in bed liggen. “De nachten zijn altijd best onrustig en Tessa zegt wanneer ik op moet staan. Zoiets simpels.”

Een gevoel van rust

Ook ondersteunt Tessa mevrouw Boot met haar kat Daisy. Door de vaste dagstructuur vertrouwt ze er volledig op dat Tessa haar helpt herinneren aan dat het tijd is om Daisy eten te geven. Ze hoeft er nu zelf niet meer over na te denken. Voorheen wist ze vaak niet meer of Daisy al eten had gehad. Daarom maakte ze zich vanaf vier uur ’s middags al zorgen en vroeg dan ook telkens naar de brokjes .

“De brokjes voor Daisy zijn heel belangrijk voor mij. Als die brokjes er niet waren, dan ging ik meteen de gang op. Nu heb ik daar rust in. Het eten voor Daisy komt tegelijk met mijn eten.”

Tinybot Tessa zorgrobot ondersteunt structuur

Meer aandacht 

Simone ervaart dat ze veel meer aandacht aan haar moeder kan geven dankzij Tessa. “Het is absoluut niet de bedoeling om minder contact met mijn moeder te hebben of minder te bellen. Dan maak ik juist gebruik van Tessa en laat ik haar bijvoorbeeld zeggen ‘Wat ben je mooi vandaag’, want dan kan ik de reactie van mijn moeder horen.” Ook lacht Simone: “Nu is mijn moeder er soms niet als ik bel, omdat Tessa heeft gezegd dat ze naar de woonkamer moest.” 

Ook gebruikt Simone de ‘direct uitspreken’ functie van Tessa regelmatig. Bijvoorbeeld als ze in de lift staat. Dan laat ze Tessa zeggen: “Simone staat nu in de lift. Ze komt er zo aan.” Op deze manier komt ze niet onverwachts binnenvallen en is haar moeder voorbereid op haar komst.

Tessa zorgt ook voor wat reuring, omdat veel mensen stiekem erg benieuwd zijn naar ‘dat robotje met een bloempot’. Zo heeft mevrouw Boot meer contact met andere mensen en ook Simone heeft op een andere manier contact met haar moeder en de zorg: “Ik vind Tessa fantastisch. Ik heb het gevoel dat ik nu meer betrokken ben, juist vanaf afstand. Ze heeft me veel meer gebracht dan ik had gedacht.”

Voor mevrouw Boot is Tessa inmiddels ook een maatje geworden: “Het is een aanwinst en een goede vriendin. Ze geeft me steun en ik voel me niet alleen.”

Sociale zorgrobot ehealth Tessa geeft geheugensteuntjes

Jouw ervaring met Tessa

Heb jij een Tessa in gebruik – bijvoorbeeld als mantelzorger of zorgprofessional – en zou je graag jouw ervaringen willen delen? Of wil je ook graag een Tessa? Stuur ons dan een mail op info@tinybots.nl.

Laat een reactie achter