In de praktijk: “Ik zie gewoon een gelukkige cliënt”

Tinybot Tessa woont inmiddels bij veel verschillende mensen in huis. De behoeften van deze mensen lopen erg uiteen. Tessa wordt vaak ingezet bij beginnende dementie, maar ook bij mensen met bijvoorbeeld niet-aangeboren hersenletsel (NAH) of autisme om ze te ondersteunen bij hun dagelijkse structuur.

In onze reeks ‘In de praktijk’ tekenen wij de ervaringen van onze gebruikers op ter inspiratie. Manuela Merkx is persoonlijk begeleider van een aantal cliënten bij zorgorganisatie ‘s Heeren Loo. Ze heeft Tessa ingezet in de gemeenschappelijke woonkamer van de woning waar ze werkt.

Individueel ingezet op de groep

Tessa wordt meestal ingezet bij een individuele cliënt en ze staat dan vaak in de eigen woonkamer of slaapkamer. Manuela heeft ervoor gekozen om Tessa in te zetten bij cliënt Johan. Tessa staat echter niet op zijn slaapkamer, maar in de gemeenschappelijke woonkamer van de woning waar in totaal zeven cliënten wonen.

“Ik heb er bewust voor gekozen om Tessa op een centrale plek op de groep neer te zetten. Iedereen vindt het eigenlijk een heel leuk ding. Ze weten ook dat ze Tessa heet. Zo noemen ze haar ook gewoon.

Iedereen weet ook dat Tessa voor Johan is. We hebben er bewust voor gekozen om Tessa op de groep te zetten, omdat deze cliënt houdt van spullen verzamelen en verstoppen. Hier hebben we er zicht op. Het was voor ons ook niet duidelijk of dit voor hem werkt. Als je Tessa op zijn kamer zet, dan is dat van hem. Mocht het nou niet werken, zie dan Tessa nog maar bij hem weg te krijgen.”

Tinybot Tessa intramuraal ingezet individueel in groepsverband

Het lijntje houden

“Wij staan ‘s avonds alleen op zeven cliënten. Soms zijn cliënten dan even alleen als je met iemand bezig bent. Je wilt voorkomen dat zij zich gaan vervelen, gaan dwalen of naar bed gaan. Dan probeer ik op die momenten iets door Tessa te laten zeggen zodat ze wat te doen hebben of dat ze al voorbereid zijn op bijvoorbeeld het gezamenlijk koffiemoment.

Dat is echt een heel groot doel hier: om te voorkomen dat mensen zich alleen voelen of dat we het lijntje met ze kwijt zijn. Heel veel cliënten hebben behoefte aan dat lijntje, die nabijheid. Daarom heb ik haar ook op de groep gezet om te voorkomen dat iemand denkt: ‘Die is van mij’, omdat je nooit weet of het slaagt en dan moet je weer gaan vertellen dat ze bij iemand anders neergezet gaat worden. Daar zijn ze heel gevoelig voor.”

Groepsverband

Wij willen hier echt samen een groepsverband krijgen. Misschien dat we dat met Tessa kunnen bereiken. We willen graag samen koffie drinken, we willen graag samen aan tafel eten en we willen elkaar helpen met de tafel dekken. Dus je probeert elkaar daarin te helpen en de cliënten samen iets te laten doen. Ik denk dat Tessa daar heel goed bij kan helpen.”

Soms heeft Johan wel eens dagen dat hij geen zin heeft om de tafel te dekken. Dan zie je andere cliënten reageren: ‘maar Tessa heeft het wel gevraagd’. Dan ben ik er om te kijken waarom hij geen zin heeft en dan willen andere cliënten ook helpen. Die weten dan ook gelijk dat het bijna etenstijd is of dat ze zo koffie gaan drinken. Andere cliënten hebben er zo ook baat bij.”

Meerwaarde Tessa

Johan heeft autisme en daardoor erg veel regelmaat en structuur nodig. “In de avonden kan ik hem met Tessa die vastigheid bieden. Daar ben ik heel blij mee. Het levert ons ook veel op. Als ik terugkom van mijn avondeten, dan zit hij lekker rustig zonder dat hij het lijntje met mij kwijt is.”

Manuela en Tinybot Tessa

“Wij zijn er natuurlijk ook gewoon voor hem. Maar op momenten dat we met andere cliënten bezig zijn, kunnen we hem op deze manier toch wat bieden. Het is echt een aanvulling. Het komt natuurlijk voor dat we hem met iets willen helpen, maar dat we dan bij een andere cliënt zijn. Dan is het fijn dat er iets anders is dat hem kan ondersteunen. Dat kan Tessa heel goed.”

Manuela heeft een aantal taken voor Johan in Tessa gezet, waaronder de tafel dekken, koffie drinken en dat het tijd is om zijn pyjama aan te gaan doen. “Zo krijgt hij sturing over zijn eigen dingen, zonder dat wij hem hoeven te helpen. Hij is veel minder onrustig op die vaste momenten. Hij reageert ook echt goed op Tessa. Zodra hij het geluidje hoort, staat hij op en weet hij: ‘Dat is voor mij.’

“Ik zie gewoon een gelukkige cliënt. Dat is heel belangrijk. Die momenten dat Tessa hem ondersteunt, dat hij daar heel veel aan heeft. Dat heeft natuurlijk ook impact op ons. Maar ook zeker op de andere cliënten. Die vinden dat ook mooi om te zien hoe hij daarop reageert.”

Advies voor groepen

Op de vraag of Manuela nog advies heeft voor groepen die overwegen om Tessa in te zetten, antwoordde ze: “Groepen staan nog niet altijd open voor nieuwe technologie, maar ik denk dat ze moeten zién wat het oplevert. Vaak zien mensen namelijk alleen maar meer werk. Maar het levert ook echt veel op. Mijn advies is: probeer het en begin klein.”

We willen Tessa zelf breder in gaan zetten, dus ook voor de rest van de groepHij wordt nu ingezet voor één cliënt en dat weet ook iedereen, maar ik ben benieuwd hoe er wordt gereageerd als Tessa iets zegt voor iemand anders. Daar zijn ze op zich wel heel flexibel in, als ze maar goed begeleid worden door ons. We gaan het gewoon proberen.” 

Jouw ervaring met Tessa

Heb jij een Tessa in gebruik – bijvoorbeeld als mantelzorger of zorgprofessional – en zou je graag jouw ervaringen willen delen? Of wil je ook graag een Tessa? Stuur ons dan een mail op info@tinybots.nl.

Laat een reactie achter