We delen kennis over implementatie, product, en bekostiging

- Blog -

Wat maakt een implementatie duurzaam?

Wat maakt nou dat de ene implementatie omvalt nadat het project stopt, en dat de andere implementatie met hetzelfde product lijkt te vliegen? Dit blog geeft praktische tips op basis van de Process Normalisation Theory (NPT) die beschrijft welke factoren van belang zijn om Tessa onderdeel van de 'normale' zorg te maken.

Lees verder

Hoe maken we de communicatie met Tessa vertrouwd?

In het kader van spraaktechnologie voor Tessa houden we rekening met veel dingen, en zoeken we in stappen uit hoe het zinvol ingezet kan worden. De context waar Tessa ingezet wordt bevat onzekerheden en het is belangrijk dat de communicatie met Tessa vertrouwd aanvoelt. In deze blog zullen we drie aspecten toelichten die bijdragen aan de vertrouwde communicatie met Tessa: 1. Passende rol (voor Tessa als zender in communicatie); 2. Consistentie (om begrijpbaar te houden); 3. Intuïtief maken (door aan te passen aan gebruiker).

Lees verder

5 tips om een prestatiecode af te spreken voor Tessa (in de wijkverpleging)

“Ik wil Tessa opschalen. Maar hoe spreek ik een prestatiecode thuiszorgtechnologie af?” Een vraag die we vaker krijgen van zorgorganisaties. Uit ervaring weten we dat het mogelijk is maar het antwoord op hoe dit te behalen is, is (nog) niet standaard. In deze blog geven we vijf praktische tips hoe je dit kan doen.

Lees verder

Met vallen en opstaan samen leren implementeren

Implementeren, kan je dat leren?

Tessa de Vaan blikt terug op implementatie projecten wat goed ging en wat we hebben geleerd. Ze deelt 5 lessen die een bouwsteen zijn om succesvol te implementeren.

Lees verder

Tessa biedt een helpende hand tijdens CoVid-19

Zo zet je Tessa in om cliënten zorg op afstand te bieden

Zorg wordt teruggeschaald of helemaal niet meer gegeven. Tessa kan cliënten juist nu ondersteunen en zorg bieden op afstand door de cliënt te activeren, structuur te bieden, informatie te delen en muziek te spelen. Op deze manier kan een cliënt toch worden ondersteund op afstand.Maar tijdens CoViD moet de inzet van Tessa zo makkelijk mogelijk zijn, daarom hierbij een aantal oplossingen hoe je Tessa laagdrempelig in kan zetten zonder de zorg te belasten en wel zorg biedt.

Lees verder

Dit is (het geheim achter) Tessa

Tessa vermindert de symptomen van een cognitieve beperking zodat mensen meer zelf kunnen. Het is dus een hulpmiddel, niet anders dan een kruk. Maar om te begrijpen hoe Tessa werkt, moeten we de hersenen in duiken.

Tessa is een hulpmiddel voor een cognitieve beperking: het vermindert de symptomen van een beperking, of ziekte, zodat mensen meer zelf kunnen. Het concept is niet anders dan een kruk. Maar om te begrijpen hoe je Tessa effectief inzet als hulpmiddel moeten we de hersenen in duiken.

Lees verder

16 Use-Cases om Tessa voor in te zetten: een doelstelling die waarde toevoegt

Duurzame verbetering van de zorg moet de zorg op de vier dimensies van Quadruple Aim verbeteren, maar om impact te maken moet een use case worden gekozen die belangrijk genoeg is voor een zorgorganisatie om het zorgproces aan te passen

Quadruple Aim stelt dat innovatie de zorg moet verbeteren op vier dimensies. Tessa heeft aangetoond dat het waarde toevoegt op alle vier de dimensies via 16 use-cases. Maar om onze zorg echt duurzaam te verbeteren moet een zorgorganisatie een specifieke use-case kiezen voor een innovatie en is “de zorg verbeteren” niet genoeg. Mee eens?

Lees verder

Ontwerp filosofie van Tinybots (deel 1)

Wat gaat Tessa doen in de toekomst?

In dit artikel lichten we toe wat er achter het ontwerpproces zit en hoe we Tessa verder ontwikkelen zonder het zinvolle aspect uit het oog te verliezen.

Lees verder

Eigen ervaring met Tessa: de behoefte erbij te horen is het aangeboren menselijke verlangen om deel uit te maken van een groter geheel

Tessa heeft een Tessa ingezet bij haar schoonvader die een CVA heeft gehad om meer verbonden te zijn, wat is haar ervaring? (deel 1)

Tessa heeft een Tessa ingezet bij haar schoonvader die een CVA heeft gehad om meer verbonden te zijn, wat is haar ervaring?

Lees verder

Ministerie VWS - In de praktijk: “Tessa is een aanwinst voor mij”

Ook Simone ziet hoe haar moeder reageert op Tessa en hoe haar dagindeling is verbeterd. Waar ze voorheen om half zeven ’s avonds al op bed ging liggen en daardoor ’s nachts niet sliep, gaat ze nu ’s avonds naar de huiskamer. “Na het avondeten zegt Tessa dat ze wakker moet blijven en even koffie kan gaan drinken in de huiskamer. Dat doet ze dan ook. Ze is nu echt actiever.”Ze komt veel meer in contact met andere mensen en ook merkt Simone dat haar moeder veel rustiger is sinds ze helemaal aan Tessa is gewend. Daarnaast is ze minder afhankelijk van de zorgmomenten en heeft ze zelf meer controle over haar dag, omdat Tessa er altijd is.“Mijn moeder kan niet meer zo goed klokkijken en heeft minder besef van tijd, dus het is erg fijn dat Tessa gedurende de dag zegt hoe laat het is...

Lees verder

Particulier - In de praktijk: ‘Tessa is een huisgenote geworden’

GeheugensteuntjesTessa herinnert hem dagelijks om 8 uur ‘s ochtends aan het ontbijt, om 10 uur aan zijn kopje koffie en aan het vaste theemoment in de middag. Ze vraagt ook of hij zin heeft om gezellig koffie te gaan drinken bij de buurvrouw en laat hem op dinsdag en vrijdag weten dat het tijd is om naar de club te gaan. Ook geeft Tessa meerdere keren per dag aan dat de thuiszorg zo langskomt, zodat hij weet dat de hulp er over een kwartier is.

Lees verder

's Heeren Loo - In de praktijk: “Ik zie gewoon een gelukkige cliënt”

Johan heeft autisme en daardoor erg veel regelmaat en structuur nodig. “In de avonden kan ik hem met Tessa die vastigheid bieden. Daar ben ik heel blij mee. Het levert ons ook veel op. Als ik terugkom van mijn avondeten, dan zit hij lekker rustig zonder dat hij het lijntje met mij kwijt is.” “Wij zijn er natuurlijk ook gewoon voor hem. Maar op momenten dat we met andere cliënten bezig zijn, kunnen we hem op deze manier toch wat bieden. Het is echt een aanvulling. Het komt natuurlijk voor dat we hem met iets willen helpen, maar dat we dan bij een andere cliënt zijn. Dan is het fijn dat er iets anders is dat hem kan ondersteunen. Dat kan Tessa heel goed.”

Lees verder