Training center

Op deze pagina leer jij Tessa in te zetten als hulpmiddel. Zo kan jij iemand helpen om zelfstandiger te leven.

Tessa de Vaan zal je begeleiden in deze training. Ze helpt zorgaanbieders om Tessa zinvol in te zetten als onderdeel van de zorg. Ze doet dit vanuit haar achtergrond als toegepast gerontoloog en haar ervaring in de wijkverpleging en GGZ zorg.

Wat is Tessa, en hoe ondersteunt Tessa iemand?

Wat is Tessa?

Tessa is een sociaal robotje wat berichten uitspreekt, herinneren geeft, vragen stelt en muziek afspeelt. Deze worden ingesteld door de mantelzorger en/ of zorgverlener. Op deze manier biedt Tessa structuur en activeert Tessa de bewoner voor verschillende activiteiten.

Tessa de Vaan legt in deze korte video uit wat Tessa is, en hoe Tessa werkt.

Hoe ondersteunt Tessa iemand?

Door een ongeluk, een ziekte of een aandoening functioneren de hersenen van sommige mensen minder goed. Dit kan zich uiten in verschillende klachten (symptomen), bijvoorbeeld: moeite met het nemen van initiatief, geheugenproblemen of gebrek aan tijdsbesef. Deze klachten kunnen tot vervelende problemen (zorgvragen) leiden. Bijvoorbeeld gebrek aan zelfverzorging, ondervoeding, onrust, gebrek aan structuur, of conflicten.

Tessa geeft verbale ondersteuning voor de klachten. Hierdoor kan iemand weer meer zelf, en worden de problemen verminderd. Zo heeft iemand minder zorg nodig en krijgt haar (of zijn) zelfstandigheid terug.

Tessa is dus een hulpmiddel, net als een rolstoel, maar dan voor cognitieve ondersteuning.

Hoe werkt Tessa?

Tessa wordt ingesteld door de mantelzorger, zorgverlener of soms de bewoner zelf. Zo biedt Tessa verbale begeleiding aan de bewoner.

Wat kan Tessa?

Gesproken berichten

Tessa spreekt berichten, herinneringen of vragen uit met haar vriendelijke stem op ingestelde tijden.

Spraakherkenning

Na het stellen van een vraag luistert Tessa naar het antwoord en laat “ja” of “nee” zien in de app.*

* Tessa stelt alleen gesloten vragen om onrust te voorkomen

Scripts

Tessa kan scripts gebruiken om berichten te herhalen of te reageren op basis van de reactie op een vraag.

Met een script kan je instellen hoe Tessa reageert op het antwoord van de bewoner

Muziek

Tessa kan muziek afspelen op voor ingestelde tijden.

Ervaringsverhalen van gebruikers en zorgorganisaties

Een ervaringsverhaal uit de praktijk hoe Tessa iemand ondersteunt

Voorbeeld uit de GGZ (Kwintes)

Voorbeeld uit de wijkverpleging ( ZorgBalans)

Bij wie kan Tessa helpen?

De inzetwijzer

De inzetwijzer geeft een overzicht van de dingen waar Tessa bij kan ondersteunen. Hiermee kan je zien wie, en waarbij Tessa kan helpen. 

In onderzoeken accepteerde ongeveer 75% van de mensen Tessa en bij ongeveer 90% van die mensen helpt Tessa om de zorgvraag te verminderen.

Tessa is een hulpmiddel voor een cognitieve beperking en wordt ingezet bij dementie, autisme, niet aangeboren hersenletsel, psychosociale aandoeningen, verstandelijke beperkingen en mensen die ondersteuning nodig hebben op structuur door andere redenen.

Als gevolg van deze aandoeningen functioneren de hersenen minder goed. Het effect verschilt per persoon, maar iemand kan bijvoorbeeld moeite hebben met: initiatief nemen, het verwerken van nieuw prikkels, of dingen onthouden.
Deze klachten leiden tot verschillende problemen, of zorgvragen. Bijvoorbeeld: gebrek aan persoonlijke verzorging, ondervoeding of weerstand bij onverwacht bezoek. 

Tessa kan deze zorgvragen oplossen door de klachten van de cognitieve beperking te verminderen. Tessa vermindert deze klachten met verbale ondersteuning die specifiek is aangepast op de bewoner en de zorgvraag.

Tessa kan dus waarschijnlijk helpen als de zorgvraag voortkomt uit problemen die kunnen worden opgelost met verbale ondersteuning. Met de inzet wijzer kan je op een makkelijke manier kijken of er een match is tussen de zorgvraag en Tessa.

Hoe introduceer ik Tessa?

Een goede start is het halve werk. In het geval van Tessa betekent dat de bewoner Tessa accepteert en verwelkomt in zijn, of haar, huis. De video geeft 5 simpele stappen hoe je Tessa goed kan introduceren.

Wanneer je met de bewoner bespreekt welke berichten die graag in Tessa wil hebben kan je inspiratie kaartjes gebruiken. Deze zitten in de doos met Tessa.

Hoe gebruik ik Tessa?

Praktische voorbeelden en tips hoe je Tessa goed kan inzetten.

Hoe stel ik Tessa in?

Via de Tessa web-app kan je de berichten instellen voor Tessa. Het Tinybots Helpcenter geeft een stap-voor-stap handleiding hoe je dit doet:

Inspiratie en voorbeelden

Dit overzicht geeft een aantal voorbeelden waar Tessa op wordt ingezet ter inspiratie.
Bij Inzet is het belangrijk om de berichten aan te passen aan de bewoner. Ieder persoon is immers anders en heeft een eigen behoefte aan ondersteuning, en wil op een eigen toon worden aangesproken. Zo kan Tessa persoonlijke zorg bieden.

Gepersonaliseerd ziet Tessa er ook goed uit 

Bewoners personaliseren Tessa. Hieronder een paar mooie voorbeelden.

Hoe installeer ik Tessa?

Let op: dit is alleen relevant wanneer je Tessa niet is voorgeïnstalleerd is met een MiFi

Sander laat in deze video zien hoe je Tessa installeert.

Je kan de quick guide via deze link downloaden.

Veel gestelde vragen en ondersteuning

A: Het is wel eens voorgekomen dat een persoon water geeft aan het plantje, dit levert normaliter geen problemen op voor Tessa. De electronica zit in een ander compartiment waar water niet makkelijk in druppelt. Desondanks adviseren we niet om je Tessa een bad te geven.

Q: Waar komt Tessa vandaan? (+)

A: Sinds 2013 deed Wang Long Li (oprichter van Tinybots) onderzoek naar hoe robots zinvol konden worden ingezet in de zorg. Met een achtergrond in  technische product ontwikkeling als in psychologie werd er goed gekeken hoe deze nieuwe technologie kwetsbare doelgroep konden ondersteunen vanuit het mens perspectief. De inspiratie voor Tessa was een onderzoek waar vele ouderen en mensen met cognitieve beperkingen bij waren betrokken om een nieuw robot samen te ontwerpen.

In het bijzonder een meneer die door een herseninfarct half verlamd was en moeite ervaarde in zijn dagelijkse taken.
In 2014 was Wang op bezoek bij deze meneer. In zijn keuken hielden we een interview, en meneer ruimde ondertussen zijn vaatwasmachine uit. Dit leek erg moeizaam te gaan. Daarop stelde Wang voor om een robot te ontwerpen dat deze taak zou kunnen overnemen. Dat zou toch een enorme last wegnemen voor deze meneer, dacht Wang. Maar tot zijn verbazing, vond deze meneer het onnodig en ongewenst. Hij reageerde: “Jongeman, je begrijpt het niet. Hoe moeizaam het ook is, ik wil dit zelf blijven doen. Het gaat me niet om de taak zelf. Ik vond het vroeger een vervelende taak, maar nu geeft het me een prettig gevoel als ik het zelf nog kan blijven doen. Want mijn vrouw doet zoveel voor mij nu, als ik dit nog kan, zelf, dat geeft mij het gevoel dat ik nog steeds een partner ben voor mijn vrouw”.

Voor Tinybots was hieruit het belangrijkste doel geboren. Apparaten moeten niet simpelweg iets overnemen, maar de mens ondersteunen in hun diepere behoeften: de behoeften voor autonomie, verbondenheid en competentie. Door op deze behoeften te richten kunnen we Tessa echt inzetten om mensen te helpen, desondanks hun beperking(en) in het leven.

Q: Heeft Tessa een camera en luistert ze mee? (+)

A: Tessa heeft geen camera. En Tessa luistert alleen 10 seconden naar het antwoord nadat ze een vraag stelt. Ze slaat daarbij alleen “ja” of “nee” op. Dit antwoord wordt in de app weergegeven. Tessa kan zal dus niet meeluisteren met gesprekken en de app-user kan niet zien wat er verder wordt gezegd. Zo wordt de privacy gewaarborgd.

Q: Waar in huis moet Tessa staan? (+)

A: We raden aan om Tessa neer te zetten in huis waar de bewoner het meeste tijd zich bevindt. Of op een plek waar de ingestelde berichten van Tessa relevant meest relevant zijn.

Q: Kan ik Tessa berichtjes in mijn eigen stem laten uitspreken? (+)

A: Tessa spreekt altijd in haar eigen stem. Uit onderzoek is gebleken dat het belangrijk is om Tessa een eigen stem en daarmee een eigen persoonlijkheid te geven. Hierdoor worden de uitgesproken berichten van Tessa fijner ervaren vanuit een neutrale rol van Tessa.

Voorbeeld: Een vraag gesteld (met de stem) van een dochter kan betuttelend overkomen, maar gesteld met Tessa's stem eerder als behulpzaam.

Q: Kan ik een gesprekje met Tessa voeren? (+)

A: Tessa is ontworpen om de dagelijkse structuur en routines te ondersteunen bij mensen die hier behoeften aan hebben. Tessa is in die zin, niet specifiek ontworpen als een gezelschaps-robotje. Wel is het gebleken dat voor veel van de huidige gebruikers de Tessa gezellig vind om in huis te hebben. Het doorbreekt de stilte.

Tessa neemt de initiatief om op voor ingestelde tijden de gebruiker te attenderen op een afspraak, herinnert de gebruiker aan een taakje of informeert de gebruiker van nieuws en berichtjes van naasten. Tessa kan ingesteld worden om voordat ze iets start eerst te vragen of het gewenst is, zo reageert ze wel op de antwoorden van de gebruiker. Ook kan je Tessa instellen om nadien even te vragen of het taakje is gelukt en of het goed gaat.

Q: Wat kan ik doen als de bewoner niet goed reageert op Tessa, of als het tot onrust leidt? (+)

A: Tessa werkt niet gelijk bij iedereen. Je kan in gesprek met de gebruiker proberen er achter te komen waarom Tessa niet werkt of tot onrust leidt. Je kan dan deze redenen proberen weg te nemen in gesprek.

Uit eerdere ervaringen kwamen we de volgende verklaringen tegen: Tessa te snel sprak (dit kan aangepast worden), of dat de ogen van Tessa te veel licht gaven of ongewenst zijn (dit was met een zonnebril opgelost), of verdenkingen dat Tessa hun ongewenst afluistert de hele tijd.
Kijk op onze helpcenter voor meer informatie of bel/mail ons om hierbij te helpen.

Wanneer Tessa ook na bijsturen tot onrust leidt, dan kan je Tessa het beste weghalen.

Q: Waarom ziet Tessa er zo uit? (+)

A: Er zijn meer dan 10 verschillende Tessa’s ontworpen en deze zijn getest bij honderden mensen tijdens de ontwikkeling. Op basis van hun feedback is dit ontwerp gekozen. Het bleek belangrijk te zijn om een robot niet te technisch te laten uitzien, maar huiselijk zodat het in huis geaccepteerd werd.

In verdere onderzoek bleek ook dat een robot dat te veel op een mens lijkt verwarring en ongewenste reacties opriepen. Een levensgrootte werd bedreigend ervaren, en vormt hoge (en verkeerde) verwachtingen van wat het apparaat zou kunnen doen. Daardoor was het niet gepast. Onze Tessa dient voor communicatie en verbale begeleiding in dagstructuur. Wat hierbij het meest belangrijk is, is een duidelijke vriendelijke stem en ogen die een teken van levendigheid geeft. Deze combinatie zorgt dat men het appraat als een sociale aanwezigheid in huis ervaren, dat goed in te zetten is om mensen te motiveren om ook naar de berichten te luisteren.

Velen ervaren Tessa als meer dan een apparaatje. Ze geven haar een eigen persoonlijkheid en zien haar als een maatje in huis. Er zijn ook mensen die Tessa anders kleden en zo haar nog persoonlijker maakt, je kan hier een aantal voorbeelden vinden.

Heeft u een andere vraag?

U vindt meer veelgestelde vragen hier: Tinybots Helpcenter

Waar vind ik nog meer ondersteuning?

Tinybots helpcenter

Op het 'Tinybots Helpcenter' vind u alle technische ondersteuning voor Tessa. Mocht uw vraag er niet tussen staan, dan kunt contact opnemen met ons en helpen we u verder.

Facebook gebruikersgroep

Er is een actieve gebruikers groep op Facebook. Hier kunt u in contact komen met andere gebruikers.. Uw vragen stellen, ervaringen delen of inspiratie opdoen.

Uw zorgaanbieder

Als u de Tessa inzet vanuit een zorgaanbieder. Dan kan u voor alle organisatorische vragen contact opnemen met uw zorgaanbieder.