
Hele dag in bed liggen, het eten duperen en de medicatie verwaarlozen. Dat is wat Ellen Dasselaar-Lichtenberg, verzorgende IG binnen ZorgAccent, vertelt over het gedrag van haar cliënt. Haar cliënt, mevrouw J. (78), is bekend met depressie vanuit het verleden. Daardoor komt mevrouw steeds meer tekort aan zelfzorg. Dat tekort zorgt ervoor dat ze steeds meer last krijgt van de depressieklachten en dat gaat ten koste van het structuur en regelmaat in haar dagelijkse leven.
Ellen ondersteunt mevrouw J. met Tessa. Tessa is een kleine sociale zorgrobot, die structuur brengt in het dagelijks leven van mensen met cognitieve beperking(en). Ze helpt haar cliënt met het brengen van structuur en regelmaat. Ellen kan met Tessa zorg op afstand bieden, middels de app. Via deze app kan de zorgverlener onder andere vragen, herinneringen en melding instellen, die worden uitgesproken via Tessa. Zo kan Ellen, met de gegeven reacties van mevrouw, de zorg in de gaten houden. “Tessa is een toevoeging, ze vervangt mij niet. Ze geeft het voordeel dat ik naast mijn werk ook op andere momenten, zoals vanuit huis, kan kijken of mevrouw antwoord geeft”.
Bij mevrouw J. wordt Tessa ingezet op zelfredzaamheid; de medicijnen, het eten, naar bed gaan en opstaan. Tessa staat al ruim een jaar bij mevrouw en de eerste resultaten waren al na een maand zichtbaar. Dankzij Tessa heeft mevrouw nu minder last van haar tekort aan zelfzorg en kan haar dagelijkse activiteiten zelfstandig uitvoeren.Ellen vertelt ook dat mevrouw nu veel vrolijker is dan voorheen. “Tessa wordt ook vooral ingezet op de ontspanningsmomenten van mevrouw, zoals bij het lezen van een boek of het kijken van het journaal. Zo zal mevrouw niet alleen de noodzaak, maar ook de leukigheid van Tessa inzien”.
Werkt Tessa ook bij anderen?

